Aktuality
UČITEL HRDINA

Miluje svojí práci, je vděčný za své poslání. Dělá vyučování jinak, nebojí se ukázat "jinakost", nebojí se plavat proti proudu. Učí se od svých žáků a z běžných každodenních zkušeností. Slepě nevěří zaběhlým stereotypům. Žije v radosti, údivu a úžasu. Nebere se tak moc vážně. Poznává sám sebe, skrze sebe mění svět. Chodí se svými žáky naboso, může i blátem. Umí přijmout, nelpět, omluvit se a poděkovat. Vnímá s pokorou přesah lidského bytí.
DĚTI VERSUS DOSPĚLÍ aneb HRAD VERSUS 2+KK

Na začátku naší životní pouti se všichni podobáme velkému středověkému hradu. Narodíme se a máme v sobě mnoho komnat, sálů a pokojíčků, které jsou nám vlastní a přirozené. Když jsme děti, používáme celý svůj hrad, všechny jeho místnosti. V každé místnosti prožíváme radost. Žádná místnost nám nepřipadá nebezpečná. Vše je tak, jak má být. A pak to přijde! Dostaneme se do rukou rodičů, učitelů, vychovatelů a společnosti. A donekonečna slyšíme: "Nezlob" "Neodmlouvej" "To se nedělá" "Přestaň" "To se nehodí".... A tak, abychom potěšili ostatní, postupně místnosti ve svém hradě zavíráme a vzdáváme se částí sebe samých. A když jsme pak dospělí, ztrácíme svůj hrad a stěhujeme se do 2+KK. Postupem času zapomeneme, že jsme vlastnili velký středověký hrad a navrch k tomu zapomeneme, že jsme zapomněli.
JEDEN VÝLET DO PŘÍRODY a mnoho splněných očekávaných školních výstupů

Tato doba dává příležitost nahlédnout pod pokličku vzdělávání úplně každému, jsme v tom teď všichni spolu - rodiče, žáci, učitelé. Každý v současné době hledá způsob, jak nejlépe vyučovat. Nabízí se řada možností, kterými zpestřit učení doma. Pro mě vyučování nikdy neznamenalo sedět za stolem a přepisovat učebnice nebo vyplňovat pracovní sešity. To ne. Vyučování musí být akce! Ve vyučování musí být život! Vyučování MUSÍ děti bavit. V současné době mi zbyli pouze dva žáci, jedna tercie Gymnázia a jeden druháček, oba mí vlastní. A tak se spolu učíme, ale ne vždy jenom za stolem. Například včera jsme vyrazili na Kotelní jezírko (vřele doporučuji) a procvičili si toto učivo:
1. plánování - žák naplánuje trasu, vytyčí cílový bod, připraví svačinu, 2.matematika - žák vypočítá, zda nám stačí obsah nádrže na benzín na cestu tam i zpět, 3.vlastivěda - žák se orientuje po značených i neznačených turistických cestách, využívá svých znalostí i moderní technologie mapy.cz, 4.český jazyk - žák vysvětlí a odůvodní pravopis ve slově Komáří vížka (tam jsme zaparkovali auto), 5.čtení - žák čte s porozuměním turistické rozcestníky a turistické naučné tabule, 6.tělesná výchova - žák zdokonaluje své fyzické i psychické zdraví pobytem v přírodě, zvyšuje své fyzické dovednosti při přeskoku přes potok bez odrazového můstku, 7.IT - žák fotografuje a po návratu domů pracuje na úpravách fotografií, o které se s Vámi dělíme
Mezi sourozenci rozdílného věku probíhá vzájemné párové učení. V rodině se upevňují pevné vazby a vztahy. Píši tento článek jako vášnivý pedagog a zároveň jako milující máma. Učitelé, uvěřte možnosti, že pokud "neproberete všechnu látku", i tak z dětí mohou vyrůst šťastní a moudří lidé. Odpočiňte si a těšte se, až budete se žáky zase před tabulí. Rodiče, myslete na Vaše duševní zdraví, splňte s dětmi to, co je ve vašich silách, nechoďte přes limit. Děti, máte možnost vzít zodpovědnost do svých rukou, tak to udělejte!
Přeji Všem mnoho fyzických i psychických sil a pevné zdraví.